Geplaatst op: 18-11-2021

De heerlijke tros cherrytomaten van Roots maken een enorme reis van de plant tot het schap in de supermarkt. In de kas wordt elke tros op de voet gevolgd door een track & trace systeem. Niet alleen om voedselveiligheid te garanderen, maar ook om een oogje in het zeil te houden op de werkvloer. Wat is er allemaal mogelijk met dit systeem? We kunnen in ieder geval verklappen dat niets geheim blijft in de kassen van Roots…

Dat we binnen Roots met een padregistratiesysteem werken, is niets nieuws in de glastuinbouwsector. Hoe het bij ons werkt? Luc van der Knaap, directielid bij Roots, legt uit: “We werken met een padenregistratiesysteem, waarin alle paden uit de gehele kas geregistreerd staan. Daarnaast heeft iedere medewerker zijn eigen nummer en elke activiteit zijn eigen code. Alle activiteiten die gedaan worden door de medewerkers, worden zo met codes gekoppeld aan een specifiek pad.” Dit track & trace systeem is nog beter te begrijpen aan de hand van een voorbeeld:

Paul logt bij een terminal in de kas in met zijn eigen code 123, zodra hij aan zijn werkdag begint. Hij begint vandaag in pad 14 en is verantwoordelijk voor de oogst van dat pad, wat wordt aangegeven met activiteitencode 786. De kisten en karren die gebruikt worden in de kas en verwerkingshal, worden hier ook aan gekoppeld, zodat de trossen tot in de vrachtwagen te volgen zijn. 


Kwaliteit waarborgen

Het belang van het werken met een dergelijk track & trace systeem is tweeledig. Zoals je in een vorig artikel hebt kunnen lezen, voeren we uitvoerige kwaliteitscontroles uit om te voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen ter wereld. Het track & trace systeem speelt hierin een cruciale rol. De oogst is namelijk tot in de vrachtwagen volledig gekoppeld aan de medewerker én aan de paden in de kas, wat het mogelijk maakt om continu te sturen op kwaliteit. “Als tijdens de kwaliteitscontroles blijkt dat medewerkers goed werk hebben geleverd, laten we uiteraard weten dat ze het goed gedaan hebben. Als de kwaliteit niet aan onze standaarden voldoet, kunnen we door de informatie uit het systeem precies zien welke medewerker(s) we moeten aansturen om te letten op bepaalde dingen.”

Meten is weten

Ten tweede maakt deze manier van werken het mogelijk om te sturen op kwantiteit. Per week, per maand en zelfs per jaar hebben we inzicht in het aantal kilo's dat per vierkante meter op iedere locatie geoogst is. Niet alleen per locatie, maar ook per medewerker hebben we dit inzicht. Luc vertelt: “In de verwerkingshal schuiven de kratten van de kar automatisch op een weegsysteem, waar we direct het aantal kilo’s kunnen uitlezen, waar de oogst vandaan komt, wie verantwoordelijk is en hoe lang iemand daarover gedaan heeft.” Dit inzicht maakt het dus ook mogelijk om te sturen op productiviteit op medewerkersniveau. “Zo houden we continu de verbeterslag erin!”, aldus Luc.
 

Vaker een kijkje achter de schermen nemen?

Regelmatig nemen we je mee in onze dagelijkse gang van zaken. Binnenkort vertellen we je meer over onze hygiënemaatregelen en het gebruik van data in onze kassen. Op de hoogte blijven? Volg ons dan op de social media kanalen Instagram, Facebook en LinkedIn!